Portugal, den första uppdateringen

Publicerat 2011-10-25, 13:45:38
På tiden att börja blogga igen, tyckte jag.

Jag har då flyttat till Portugal, till min pojkvän Alexander, jag har fått ett jobb på en Engelsk matbutik som nyöppnar den 9e november. Mer om det får ni veta när jag börjat jobba där :)



Nu har jag iallafall kommit tillrätta någorlunda i mitt nya land.
Det är inte superenkelt det här med att flytta, har sökt överrallt på hur man går tillväga, bara någon to-do list hade väl varit rätt simpelt om någon hade kunnat fixa, för folk flyttar ju, hela tiden. Men icke.
Man ska bara "veta" hur man går tillväga med allt.

Igår åkte jag och Alex o kollade på bil, hittade ingen igår men en av Alex kompisar ville tydligen sälja sin så ska och kolla på den idag är det tänkt.

Fixade ett portugisiskt "personnummer" - Ett fiscal number som det heter, vilket var mycket enklare än vad jag trott.
Tur att Alex pratar portugisiska för annars hade den här processen varit ett rent helvete... Så nu har jag iallafall några siffror som gör att jag kan anställas här i Portugal, jag kan köpa bil, hus och diverse andra saker.

Fixade ett portugisiskt telefonnummer (har även kvar mitt svenska ett litet tag till).


Idag däremot, gick inte allt lika simpelt.

Åkte till ett ställe som måste godkänna på att jag bor i Portugal - för att kunna starta ett portugisiskt bankkonto.
Men för att få detta godkännande så måste man ha två Portugisiska medborgare's underskrifter (båda dessa Portugiser måste ha rösträtt i Carvoeiro, staden jag bor i) på att jag bor här, vilket är lättare sagt en gjort!
I den här staden så har nästan varenda människa en annan bakgrund, ingen är typ född här, de flesta har flyttat hit.
Och de få "riktiga portugiser" som alex känner bor i andra städer, och det var ett måste att de har rösträtt i Carvoeiro.

Kändes rätt hopplöst efter de kraven att hitta någon. Vi tog en kaffe och funderade på hur vi skulle göra med allt. Tillslut bestämde vi oss för att gå runt på stan, o se om det var någon "bekant" där som möjligtvis skulle kunna tänka sig att ställa upp.. Efter 10 min på stan så hade vi fixat två underskrifter av två "riktiga portugiser" med rösträtt i Carvoeiro. Sjukt snälla människor som valde att skriva på det pappret, för min skull! Och Alex är rätt duktigt på att prata, kan jag ju tillägga ;P


Efter det gick vi tillbaka till det stället som ville ha godkännandet, de skrattade lite åt oss med hur vi hade gått tillväga. Men två underskrifter var vad de ville ha, och det fick dom. Därefter stämplade presidenten av Carvoeiro mitt papper och då tog vi oss vidare mot banken.

På banken fick jag fylla i massa papper, och tillslut efter ca en timme så var allt klart. Så nu har jag betat av ganska många grejer på min lista. Nu är det bara bilen som fattas så jag kan börja jobba :) Är supertaggad!





Toppenväder ute idag, men nu ska jag faktiskt lägga mig o vila en sväng, är superförkyld.


Vill ni skypa så adda mig på nathalieostberg :)


Puss&Sånt














Kommentarer
Postat av: Ida

Kul att du bloggar igen tycker jag! :)

2011-10-26 @ 21:50:33
URL: http://idaniiilsson.blogspot.com
Postat av: Sjökan

Fint att höra att det går bra vännen! Skall följa din blogg slaviskt. Hoppas att bilen ordnar sig och att allt är fint med dig och Alex. Saknar dig.

Kram

2011-10-26 @ 22:12:36
URL: http://sandrasjokvist.blogg.se/
Postat av: Frida

Åh skönt att höra att du har det bra och att det mesta verkar lösa sig för dig! Kul att kunna följa dig och ha koll på vad du pysslar med där borta! :) sköt om dig!

Kram

2011-10-27 @ 13:23:09
URL: http://minimicro.blogg.se/
Postat av: mamma

puss hoppas allt har gått bra idag....

Har styckat älg från 4 till nu ska gå och lägga mig nu så jag är pigg i morgon på företagskalaset.

Puss älskar dig...

2011-10-27 @ 21:26:36
Postat av: Kusin vitamin Jenniii

Alltså, okej, nu blir jag nästan LITE sur! En to-do list på hur man gör när man flyttar utomlands? Vad sägs som att fråga din kusin som är inne på 8:e året utanför Sveriges gränser, i två länder och tre amerikanska delstater? Har du frågor om att bo utomlands så kan du ALLTID fråga mig det vet du väl??? Seriöst! gört!!!! Jag är här för dig!

PUSS! :-*



2011-10-30 @ 19:43:20
URL: http://borta-med-vinden.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0